Inden du indbringer en sag for ankenævnet, skal du have forsøgt at nå til enighed med udlejer. Det er vigtigt, at du også efter opholdet forsøger at opnå enighed med udlejeren om tvisten. Der er ingen frist for, hvornår en klage skal være indgivet til ankenævnet - dog må du ikke have været passiv i perioden mellem ophold og indgivelse af klagen til ankenævnet.
Du bør være opmærksom på, at der i dansk retspraksis er afhjælpningsret, dvs. at du skal have givet udlejeren mulighed for at udbedre de fejl og mangler, du måtte have fundet ved ankomst til feriehuset. Det betyder også, at hvis du forlader feriehuset uden aftale med bureauet, og før udlejeren har haft mulighed for at udbedre fejl og mangler, er der en risiko for, at du mister dine muligheder for at opnå kompensation. Læs lejebetingelserne, før du klager.
Herunder finder du eksempler på tidligere afgørelser. Kig i dem for at få en idé om, hvordan ankenævnet tidligere har afgjort sager, som måske ligner din sag.