Klageprocessen begynder med, at du udfylder klageformularen og vedhæfter de nødvendige bilag, som du indsender via mail.
Når sekretariatet modtager en klagesag, sendes klageformularen i første omgang i "før-høring" hos bureauet (indklagede). Ofte ender denne "før-høring" med et "før-forlig", og man undgår at oprette en egentlig klagesag. Ved et "før-forlig" tilbagebetales klagegebyret til dig som klager.
I visse tilfælde vælger feriehusudlejeren (indklagede) at fremsætte et tilbud om kompensation med henblik på at afslutte sagen forud for Ankenævnets behandling. Et sådant tilbud fremsættes typisk med henvisning til de omkostninger og ressourcemæssige hensyn hos indklagede, der er forbundet med gennemførelse af en egentlig nævnsbehandling. Ankenævnet skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at et sådant tilbud i nogle, men naturligvis ikke alle, tilfælde kan overstige det kompensationsbeløb, som Ankenævnet – på baggrund af en konkret og individuel vurdering – måtte finde grundlag for at tilkende ved en formel afgørelse. Det kan dermed ikke udelukkes, at en eventuel afgørelse fra Ankenævnet vil medføre et økonomisk mindre fordelagtigt resultat for klager end det tilbud, der måtte være fremsat af indklagede forud for nævnsbehandlingen. Det skal dog samtidig fremhæves, at dette ikke indebærer nogen generel forudsætning om udfaldet af sager, idet hver enkelt sag vurderes konkret og på baggrund af den foreliggende dokumentation samt de relevante rets- og praksisgrundlag.
Hvis ikke der er indgået et "før-forlig", tjekker sekretariatet, at alle nødvendige bilag er modtaget. Når det er tilfældet, oprettes klagesagen, og klageformularen med bilag sendes til indklagede (udlejningsbureauet).
Indklagede kommenterer klagen i et svarskrift, som sendes til dig som klager.
Du får her mulighed for at kommentere indklagedes svarskrift i en replik.
Din replik sendes til indklagede, der har mulighed for at komme med en sidste kommentar i en duplik.
Herefter bør sagen være fuldt belyst, og duplikken sendes til dig. Sagen venter nu på at blive klargjort til forelæggelse for ankenævnet.
Sagen bliver forelagt ankenævnsmedlemmerne ved et møde. Sekretariatet kan ikke oplyse om sagens udfald via telefon eller mail.
Senest 30 dage efter ankenævnsmødet forkyndes afgørelsen for klager og indklagede.
Vandkunsten 3, 3.
DK-1467 København K
Mail: info@feriehusklage.dk
Telefon:+45 20 36 22 44