Hvis du ikke kan løse tvisten med din udlejer (bureau eller privat udlejer), kan du indbringe din klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning.
Hvis du ikke kan løse tvisten med din udlejer (bureau eller privat udlejer), kan du indbringe din klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning.
Klageskriftet skal udfærdiges på den af ankenævnet udarbejdede klageformular.
Vi skal dog her gøre opmærksom på, at du - inden du indgiver en klage - skal have forsøgt at opnå enighed med udlejeren, og det er ofte ikke nok bare at ringe eller skrive en enkelt mail til udlejeren. Der skal typisk klages både under og efter opholdet og ofte også flere gange. Ankenævnet modtager desværre mange sager, som senere bliver trukket tilbage eller forligt, fordi der ikke forud for en klage er forsøgt at opnå enighed i sagen. Ofte skal henvendelse efter opholdet rettes til udlejningsbureauets hovedkontor, se herom i lejebetingelserne eller på udlejningsbureauets hjemmeside.
Desuden henviser vi til "Eksempler på tidligere afgørelser", hvor der ligger mange afgjorte sager i otte forskellige kategorier.
Klageformularen udgør dit klageskrift i sagen. Klageformularen skal derfor bl.a. indeholde en nøje beskrivelse af, hvad du ønsker at klage over. Det kan blandt andet anbefales at lave en redegørelse (evt. i stikord) over hele hændelsesforløbet, før, under og efter lejeperioden, dog skal det ikke fylde mere end den ene A4-side, der er til rådighed i klageformularen. Klagepunkterne skal være ledsaget af en begrundelse, hvis formål er at uddybe, hvorfor du påberåber klagepunkterne. Det er fx ikke tilstrækkeligt alene at henvise til en e-mailkorrespondance for nærmere uddybelse af klagens indhold, idet korrespondancen skal understøtte klageformularens oplysninger.
Datoen for klagen til bureauet er den første gang, du henvendte dig til til udlejer om fejl/mangler, hvilket altid skal være under opholdet, medmindre din klage omhandler uenighed om forbrugsafregning.
Det skal også tydeligt angives, hvad du kræver af bureauet. Det er ikke nok at skrive "kompensation" - der skal angives et beløb eller en procentsats af lejebeløbet.
Du må ikke sætte bilag eller links ind i klageformularen. Alle bilag skal vedhæftes den mail, du sender til sekretariatet.
Er du i tvivl om, hvorledes klageformularen skal udfyldes, bør du kontakte ankenævnets sekretariat. Det kan ikke understreges tydeligt nok, at det er klagerens eget ansvar at udfylde klageformularen. Klageformularen skal understøttes af de nedenfor anførte bilag.
Med klageformularen skal du vedlægge følgende bilag:
Vær opmærksom på, at ankenævnet foretrækker at modtage filer i Word eller PDF og billeder som jpg-filer (eller indsat i et Word-dokument).
Vi anbefaler, at man benytter en computer i stedet for en smart phone eller en tablet, og ser helst ikke, at man indsender skærmprint af dokumenter. Skærmprint bør alene benyttes til dokumentation for opkald til indklagede og indbetaling af klagegebyret.
Hvis materialet er meget omfangsrigt, kan dette med fordel gemmes i Dropbox (ikke iCloud eller OneNote).
Det koster 300 kr. at klage. Beløbet betales tilbage til klageren, hvis der gives fuldt eller delvist medhold, eller hvis sagen forliges før eller under klagesagen. Klagegebyret tilbagebetales ligeledes, hvis Ankenævnet for Feriehusudlejning anser klagen for uegnet til behandling.
Er klager bosat i udlandet betales 40 euro.
Beløbet i danske kroner overføres til:
Spar Nord
Reg: 9286
Konto: 4563107877
IBAN: DK1292864563107877
SWIFT/BIC: SPNODK22
Beløbet i euro fra udlandet overføres til:
Reg.-nr. 9286
Konto-nr. 4580254891
IBAN: DK9192864580254891
SWIFT/BIC: SPNODK22
Klageskriftet med bilag sendes til Ankenævnet for Feriehusudlejning via e-mail. Da sekretariatet ønsker at fremme en hurtig sagsbehandling, opfordres alle til at sende klageformular og bilag pr. mail. Skulle der være spørgsmål i den forbindelse, bør du kontakte sekretariatet.
Når vi har modtaget dit klageskrift, fremsender vi hurtigst muligt en bekræftelse. Bemærk dog, at der udsendes et automatisk svar som bekræftelse på modtagelse af mailen. I autosvaret står, at sekretariatet vender tilbage inden for 3-4 uger. Hvis ikke du har modtaget at autosvar, bør du tjekke dit spamfilter.
Sekretariatet bistår gerne lejer såvel som udlejer med sagens oplysning.
Når vi har modtaget en klage, sender vi i første omgang et "før-brev" til det indklagede udlejningsbureau for at give dem en sidste chance for at nå til enighed med klager. Dette fører ofte til, at der bliver indgået forlig, før en egentlig klagesag er oprettet. Ved et "før-forlig" tilbagebetales klagegebyret til klageren.
Ankenævnet for Feriehusudlejning
Mail: info@feriehusklage.dk
Telefon: +45 20 36 22 44
Vandkunsten 3, 3.
DK-1467 København K
Mail: info@feriehusklage.dk
Telefon:+45 20 36 22 44